0
(0)

D vitamini yogʻda eriydi. Uning tanadagi asosiy vazifasi kalsiy va fosfor miqdorini saqlashdir. Ular suyak oʻsishiga va ularning mustahkamligiga taʼsir qiladi.

“Quyosh” vitamini haqida birinchi marta XVII asrning oʻrtalarida, shifokorlar bolalik raxitiga davo izlayotganlarida gapirishgan. Baliqning jigar yogʻi va oddiy quyosh qutqaruvchi vosita boʻldi. 1924 yilda olimlar ultrabinafsha nurlar bu kasallikning oldini olishini isbotladilar. Shunday qilib, D vitamini rasman tibbiyotga kiritildi.

D vitamini qanday ovqatlarda mavjud

Siz D vitaminini nafaqat quyoshdan, balki tabiiy mahsulotlardan ham olishingiz mumkin. Uning manbalariga baliq yogʻi, seld goʻshti, losos, sardinalar kiradi. Tuxum sarigʻini, sutni har qanday shaklda (tvorogdan kefirgacha) va jigarni muntazam ravishda isteʼmol qilish ham foydalidir.

Nima uchun D vitamini kerak

Bolalar raxiti tanadagi minerallar va tuzlarning yetishmasligi bilan bevosita bogʻliq.

Vitamin tanadagi kalsiy va fosfor almashinuvida ishtirok etadi, ayniqsa bola tanasi uchun muhimdir. Bolalikda suyak toʻqimasini “qattiqlashishiga” yordam beradi, skelet va tishlarni hosil qiladi. Hujayralarning oʻsishi va rivojlanishi uchun javobgardir.

D vitamini oshqozon osti bezi uchun foydalidir, chunki u insulin sekretsiyasiga taʼsir qiladi. Qandli diabetning rivojlanishiga toʻsqinlik qilib, qondagi glyukoza miqdorini normallashtiradi.

Magniy va kaliyning soʻrilishiga yordam beradi, asab tolalari atrofida himoya qobigʻini “qurish” bilan shugʻullanadi. Shuning uchun shifokorlar uni leykemiya, koʻkrak, tuxumdon, prostata, miya va sklerozni davolashda tavsiya qiladilar.

D vitaminining kunlik normasi

D vitaminining dozasi odamning yoshiga bogʻliq. Shunday qilib, 50 yoshgacha boʻlgan bolalar va kattalar uchun kunlik doza 5 mikrogramni tashkil qiladi. 50 yoshdan 70 yoshgacha boʻlgan odamlarga ikki baravar koʻp isteʼmol qilish tavsiya etiladi – 10 mikrogram. Ammo keksalarga bundan ham koʻproq kerak – kuniga 15 mikrogram. Vitamin oshqozon devorlari orqali yogʻlar bilan soʻriladi. Quyosh taʼsirida u teri orqali ishlab chiqariladi. D vitamini yaxshi singishi uchun shifokorlar qoʻshimcha ravishda B, E va C guruhlari vitaminlari bilan boyitilgan ovqatlarni isteʼmol qilishni tavsiya etadilar.

Ushbu maqolani ham o‘qing:  Yurak sog‘lomligi uchun

D vitamini yetishmasligi

Siz D vitaminini eʼtiborsiz qoldirmaganingiz yaxshi. Uning yetishmasligi raxit, boʻy oʻsishining sekinlashishi, tishlarning toʻkilishi va mushaklarning zaiflashishiga olib keladi. Uning yetishmasligi, ayniqsa, qishda, quyosh yoʻqligida aniq namoyon boʻladi. Bemor tez gʻazablanadi, uning kayfiyati va hayotga qiziqishi yoʻqoladi.

Murakkab holatlarda — uning suyaklari zaiflashadi va kichik jarohatlarda ham suyaklarga jiddiy zarar yetadi. Kron kasalligi ham rivojlanishi mumkin, bu esa ichakning yarali shikastlanishiga olib keladi.

Ortiqcha D vitamini

D vitamini sintetik isteʼmol qilish bilan dozani oshirib yuborish mumkin. Uning belgilari tananing zaharlanishi, qusish, diareya, ishtahaning pasayishi. Qon bosimi ham koʻtarilishi mumkin, boʻgʻimlarda va mushaklarda ogʻriq paydo boʻladi.

Ilgari D vitamini faqat normal skeletni shakllantirish uchun zarur deb hisoblangan. Uni olmagan bolalar baliq yogʻini isteʼmol qilishgan. D vitamini quyoshdan ham olinishi mumkin. Ammo shimoliy hududlar aholisi ushbu vitaminga muhtoj. D vitamini yetishmovchiligi bilan osteoporoz rivojlanadi, barcha turdagi virusli kasalliklar, ayniqsa mavsumiy kasalliklar oson yuqadi. Bundan tashqari, har qanday depressiya koʻpincha uning yetishmovchiligi bilan bevosita bogʻliq. Ushbu vitaminni tuxum sarigʻi, sariyogʻ, selddan olish mumkin. Dozani oshirib yuborishda esa zaiflik, qorin ogʻrigʻi, boʻgʻimlarda ogʻriq paydo boʻladi.